Ten im vystaví lekárske potvrdenie o tom, že sú zdravotne spôsobilí viesť vozidlo. Tento doklad musia mať pri sebe vždy, keď šoférujú. Držitelia vodičského preukazu skupiny B absolvujú túto lekársku prehliadku najprv vo veku 65 rokov, následne sú povinní opakovať ju každých päť rokov.
„V roku 2024 vlastnilo vodičský preukaz 1 070 603 ľudí vo veku 64 rokov a viac. Tento počet predstavuje približne štvrtinu populácie oprávnenej viesť osobné vozidlo,“ uvádza podiel seniorov medzi vodičmi osobných vozidiel Štatistický úrad Slovenskej republiky (ŠÚ SR).
Podcenenie povinnej lekárskej prehliadky vodiča, ktorú zákon ukladá od 65. roku života, sa podľa finančných konzultantov môže veľmi predražiť. Ak vodič takúto prehliadku neabsolvuje a spôsobí škodu na zdraví alebo majetku, jeho poisťovňa bude škodu vymáhať.
Nešťastie nechodí po horách! Buďte pripravení, poistite sa ešte dnes. |
Takmer 300 000 vodičov vo veku 64 až 69 rokov na cestách
Podľa štatistík bolo vlani držiteľom vodičského preukazu skupiny B viac ako 279 000 ľudí vo veku 64 až 69 rokov. Navyše, aj osoby staršie ako 69 rokov často zostávajú aktívnymi vodičmi. So starnutím populácie a predlžovaním priemernej dĺžky života počet seniorov za volantom každoročne rastie. Ako však upozorňuje Jana Počarovská, finančná konzultantka finančnej skupiny SIMPLEA, vodiči osobných vozidiel v seniorskom veku nesmú zabúdať na povinné lekárske prehliadky.
„Osoba, ktorá zavinila dopravnú nehodu a je povinná absolvovať toto lekárske vyšetrenie, no nemá ho, je poisťovňami vnímaná ako osoba, ktorá je zdravotne nespôsobilá na vedenie motorového vozidla, a tým riskuje regres,“ hovorí o dôsledkoch zanedbania tejto prevencie.
Regres znamená, že poisťovňa vyplatí poškodenému škodu na majetku alebo zdraví, ale následne bude vymáhať poistné plnenie od osoby zodpovednej za nehodu, t. j. osoby bez platného zdravotného preukazu na vedenie motorového vozidla.
„V prípade dopravnej nehody si poisťovňa podľa zákona môže vyžiadať náhradu škody zodpovedajúcu jej závažnosti. Ak je dopravná nehoda klasifikovaná ako vážna, môže sa náhrada vyšplhať až na 100 % vyplatenej sumy,“ hovorí finančná konzultantka zo spoločnosti SIMPLEA.
Preto odporúča všetkým aktívnym vodičom starším ako 65 rokov, ktorí musia absolvovať lekársku prehliadku na získanie vodičského preukazu, aby si túto zákonnú povinnosť splnili. Posudok spracuje všeobecný lekár na základe výsledkov očného a ušného vyšetrenia. Starší vodiči za vypracovanie takéhoto komplexného lekárskeho posudku zaplatia približne 100 eur.
„Tento komplexný lekársky posudok je možné zrealizovať aj v rámci pravidelnej prehliadky u všeobecného lekára, ktorú by mali muži aj ženy bez ohľadu na vek absolvovať každé dva roky,“ odporúča Jana Počarovská.
Ako to funguje v praxi
Ak majú vodiči starší ako 65 rokov lekárske potvrdenie o spôsobilosti viesť vozidlo, ale zabudli si ho doma, v prípade zastavenia políciou im hrozí finančná pokuta. V opačnom prípade – ak osvedčenie nemajú, hrozí im pokuta v správnom konaní od 50 do 100 eur a zákaz šoférovania na šesť mesiacov až jeden rok. V prípade zavinenej dopravnej nehody poisťovňa od nich vymáha poistné plnenie na úhradu vzniknutej škody.
V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že ak lekár pri lekárskej prehliadke zistí podmienenú spôsobilosť alebo dokonca nespôsobilosť na vedenie motorového vozidla, bezodkladne túto zmenu oznámi Okresnému riaditeľstvu policajného zboru, do ktorého obvodu spadá príslušný vodič. Podľa štatistík úrady ročne odoberú niekoľko tisíc vodičských preukazov. Väčšinu z nich tvoria starší vodiči. Vzhľadom na novú európsku legislatívu je pravdepodobné, že od roku 2026 sa povinné lekárske prehliadky vodičov osobných vozidiel posunú o päť rokov, teda na 70 rokov.