Asteroid veľkosti veže v Pise mieri k Zemi.Unsplash, NASA

Valentín 2046: Posledné ľúbim ťa, ktoré povieme svojej polovičke? Zem zrejme zasiahne asteroid veľkosti veže v Pise

mor10.03.2023., 15:00h

NASA údaje ohľadne pravdepodobnosti, s ktorou má asteroid zasiahnúť našu planétu, stále mení. Ešte k 1. marcu bola šanca dopadu 1:12-tisíc. O niekoľko dní neskôr sa tento kurz zvýšil na 1:710.

Asteroid s názvom 2023 DW, má aktuálne šancu 1:560, že zasiahne našu planétu. Pravdepodobný čas dopadu bol stanovený na 16:44, takže akurát stihneš prísť z práce domov, aby si si mohol naplno vychutnať a pozrieť.

Ďalším symbolickým číslom spojeným s asteroidom je, že v prípade dopadu by Zem zasiahol pravdepodobne na Valentína. Asteroid má zatiaľ obyčajné meno, ale čím bližšie bude, motivácia na jeho pomenovanie sa bude zvyšovať.

A keďže našu domovskú planétu v podstate pozval na vesmírne rande, zaslúži si rovnako poriadne meno ako explózia, ktorá zmetie našu civilizáciu zo zemského povrchu.

V pomere so svojou hviezdou je taká veľká, že by teoreticky nemala existovať. Vedci objavili novú planétu

Čo sa však stále rôzni, sú predpovede o tom, kam asteroid dopadne. NASA počíta s tým, že zóny dopadu siahajú od Indického po Tichý oceán a od západu po východné pobrežie USA. Miesta, ktoré sú teda jeho dopadom priamo ohrozené, sú Hollywood, Havaj, Washington DC, Indonézia, Malajzia, Brunej alebo južný cíp Indie.

Asteroid si teda na svojom rande rezervuje polovičku sveta. „Analytici obežnej dráhy budú naďalej monitorovať asteroid 2023 DW a aktualizovať predpovede, keď budú pribúdať ďalšie údaje,“ uviedla NASA vo vyhlásení.

Priemer asteroidu sa odhaduje na 49,29 metra, čo je podľa Daily Mail zhruba veľkosť šikmej veže v Pise. Momentálne sa pohybuje rýchlosťou 24 kilometrov za sekundu. Ak by narazil do Zeme, spôsobil by úroveň zničenia, ktorá by konkurovala  Tunguskej katastrofe, ktorá sa udiala pred 114 rokmi, keď asteroid explodoval päť až desať kilometrov nad Zemou.

Muž musí exmanželke zaplatiť 200-tisíc za 25 rokov domácich prác. Robiť mohla iba pre neho, peniaze jej ale nedával

Tunguská katastrofa

Explózia do oblohy vyniesla obrovské množstvo prachových častíc, ktoré spôsobovali rozptyl svetla. To malo za následok, že aj po západe slnka bolo jasno. Napríklad v Londýne sa aj týždeň po dopade dali do polnoci čítať noviny.

Tento asteroid mal priemer 50,29 metra a zničil veľkú časť Sibíri. Asteroid našťastie zasiahol riedko obývanú oblasť v lese. Traja ľudia však zomreli a až 80 miliónov stromov tlaková vlna vykorenila zo zeme.

NASA oznámila objav asteroid 2023 DW v utorok, pričom upresnila, že bol zverejnený len teraz, pretože „trvá niekoľko týždňov zbierania údajov, aby sa znížili neistoty a primerane predpovedali obežné dráhy roky do budúcnosti“.

Vzniká nový oceán. Afrika sa rozdeľuje na dva kusy, z malej škáry vzniknú dve pevniny

Asteroid má na zozname rizík NASA aktuálne „iba“ jednotku, čo znamená, že v súčasnosti nie je dôvod na obavy verejnosti. Ak sa však toto riziko priveľmi zvýši, NASA nedávno potvrdila svoju schopnosť vyradiť nebeské objekty zo svojej trajektórie. Pokiaľ si sa však z tohto celého zapotil a si v strese, môžeš asteroid sledovať online.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false