Zelená kométa je úkazom, ktorý ľudstvo už pravdepodobne nikdy neuvidí.Nasa/

Naposledy ju videli naši neadertálski predkovia. Pripravený sledovať zelenú kométu? Prinášame návod, ako na to

mor26.01.2023., 10:00h

My sme tí vyvolení, ktorí uvidia zelenú kométu. Najbližšie sa k nám vráti až o 50 tisíc rokov. Je to teda príležitosť, ktorá sa len tak neopakuje - nenechaj si ju ujsť. V článku sa dozvieš tipy, ako ju čo najlepšie pozorovať.

Kométa C/2022 E3, prezývaná „zelená kométa“, sa najbližšie k našej planéte dostane 1. februára. Naposledy navštívila našu slnečnú sústavu pred 50 tisíc rokmi, teda približne v čase, keď sa predpokladalo, že ľudia z doby kamennej prvýkrát začali rozvíjať jazyk.

Rok 2023 bude bohatý na vesmírne úkazy. Pozri si prehľad dní, kedy na oblohe uvidíš brutálne divadlo

Navyše, kvôli povahe svojej obežnej dráhy kométa už možno už nikdy nenavštívi našu vnútornú slnečnú sústavu – čo znamená, že toto by mohla byť vôbec posledná šanca ľudstva sa s kométou rozlúčiť. Našťastie pre tých a tie, ktorí radi pozorujú oblohu, ešte stále existuje šanca kométu zahliadnuť.

Čo vieme o kométe

Kométu objavili v marci 2022 astronómovia, ktorí vykonali prieskum na oblohe v Kalifornii a na oblohe ju možno vidieť skoro ráno na severnej pologuli našej planéty. Najbližšie k Slnku sa priblížila 12. januára, zatiaľ čo jej najbližšia vzdialenosť k Zemi bude 1. februára, uvádza sa na webe iMeteo.sk

Keď prechádzala okolo Slnka, stala sa jasnejšou. Slnko kométu zahrialo, čím sa vytvoril zelený chvost - hmlistý obal plynu zo zahriatych materiálov, ako je voda, oxid uhličitý a oxid uhoľnatý. Má tiež krátky prachový chvost a iónový chvost, ktorý vzniká pri interakcii slnečného vetra s chvostom kométy. Zelená žiara je spôsobená vplyvom UV žiarenia z hviezdy.

Ako pozorovať kométu

V súčasnosti ju možno pozorovať za skorej rannej oblohy (pred úsvitom) zo severnej pologule teleskopom alebo ďalekohľadom.  Môžeš ju však vidieť aj voľným okom, bude však slabšie viditeľná. NASA navyše varuje, že kométy - a ich viditeľnosť - sú nepredvídateľné, píše sa na webe EuroNews. Od konca januára do začiatku februára bude viditeľná aj vo večerných hodinách.

Astronómovia zostali poriadne prekvapení. Objavili netradičnú čiernu dieru, ktorá má tvar donutu

Kométa na oblohe vyzerá ako rozmazaná zelená guľa. Aby si sa vyhol sklamaniu, vždy sa pred pozorovaním najprv uisti,  či na oblohe nebude v tom čase priveľká oblačnosť. Skrz web na pozorovanie oblohy si nájdi polohu kométy v danú hodinu, keď ju budeš chcieť pozorovať, aby si ju mohol na oblohe ľahšie nájsť.

Najlepšie pozorovacie podmienky máš mimo miest, ďalej od svetelného smogu. Taktiež treba brať do úvahy spln Mesiaca, ktorý tiež výrazne narušuje viditeľnosť kométy. Je taktiež dôležité, aby si si pred pozorovaním nechal adaptovať svoje oči na tmu. Stačí na to 15 minút, počas ktorých by si sa nemal pozorovať do mobilu ani iných zariadení s jasom.

Na začiatku februára sa kométa bude nachádzať v súhvezdí Žirafy nad Veľkým Vozom a bude ju pomerne ľahké vyhľadať vreckovým ďalekohľadom, píše sa na webe Astro Novinky„Predpokladá sa, že počas svojho maximálneho priblíženia k Zemi dosiahne až päť hviezdnu veľkosť a bude ju teda možné pozorovať na tmavej oblohe mimo mesta i na hranici viditeľnosti iba očami,“ píše sa v správe česko-slovenskej Astronomickej tlačovej agentúre.

Fotenie kométy

Astronomická tlačová agentúra ťa asi sklame, ale na vyfotenie tejto jedinečnej historickej udalosti ti nebude stačiť telefón ani v momente, keď kométa dosiahne svoju maximálnu jasnosť na oblohe. „Na fotenie kométy je potrebné sa vybaviť pevným statívom, citlivým aparátom (ideálne plnoformátová zrkadlovka či bezzrkadlovka) a svetelným objektívom (podľa jasnosti kométy nejaký objektív s ohniskovou vzdialenosťou 30 a 300 milimetrov, svetelnosť ideálne f1,“ píše sa na webe tlačovej agentúry.

Zahraj sa na boha a zhoď asteroid kdekoľvek na svete. Umožní ti to tento unikátny webový simulátor

„Je vhodné sa vybaviť aj prenosnou montážou pre dlhšie expozície (rádovo desiatky sekúnd) na úkor menšieho ISO (rádovo 1600-2000, skôr ale menej). Na nastavenú montáž umiestnime fotoaparát so svetelným objektívom a robíme priebežne aj niekoľko snímok za sebou, ktoré potom pre lepšiu redukciu šumu a zvýraznenie niektorých detailov zložíme matematicky do jedného obrazu.“

Astronómovia v tlačovej správe na skladanie obrazu z viacerých fotografii odporúčajú aplikáciu Deep Sky Stacker, ktorá je zadarmo.

19. apríl 2024 06:26