Ako z filmu. Čierna diera má tvar šiškyBrainee X Canva/

Astronómovia zostali poriadne prekvapení. Objavili netradičnú čiernu dieru, ktorá má tvar donutu

mor20.01.2023., 15:00h

Pre toho, kto videl film Everything, Everywhere, All at Once (Všetko, všade naraz) bude nasledujúca správa možno znepokojivá. Jedna čierna diera v ďalekom vesmíre požiera hviezdu zvláštnym spôsobom. Vytvorila z nej donut.

Astronómom sa podarilo zachytiť posledné momenty hviezdy tesne pred tým, než ju čierna diera roztrhla a premenila na donut, píše sa na webe Space

Čierna diera v laboratóriu. Nehovoríme o novom sci-fi filme, ale o skutočnom vedeckom objave, ktorý má potvrdiť Hawkingovu teóriu

O čiernych dierach už každý vie, že im neunikne ako hmota, tak ani svetlo či elektromagnetické žiarenie. Preto je ich veľmi ťažké pozorovať a skúmať. Aj napriek mnohým objavom na poli vedeckého výskumu týchto záhadných objektov je stále veľa toho, čo o ich povahe nevieme. Avšak nedávny objav čiernej diery, ktorá deformuje hviezdu do tvaru šišky, na ne vrhol viac svetla.

Príliv a odliv

Pozorovanie sa uskutočnilo vďaka Hubblovmu vesmírnemu teleskopu agentúrou NASA. Hviezda zažíva proces narušenia prílivu a odlivu. To znamená, že pozorovanie je uskutočňované len vďaka tomu, že zatiaľ čo čierna diera hviezdu vťahuje do seba, zároveň vyvrhuje jej žiarenie von do okolitého vesmíru.

Bývalý inžinier SpaceX založil startup s pizza robotmi a kritizuje Muska: Riešenie problémov na Zemi je dôležitejšie ako Mars

Astronómovia doteraz pomocou rôznych teleskopov zaznamenali už okolo 100 takýchto prílivových porúch okolo čiernych dier. „Stále je však veľmi málo prílivových udalostí, ktoré sú pozorované v ultrafialovom svetle vzhľadom na čas pozorovania. To je naozaj nešťastné, pretože existuje veľa informácií, ktoré sa dajú získať práve z ultrafialového spektra,” povedala Emily Engelthaler z Centra pre astrofyziku.

„Práve preto sme nadšení, pretože môžeme získať veľa podrobnosti o tom, čo robia pozostatky po hviezdach. Prílivová udalosť nám môže veľa povedať o čiernej diere.”

Odhaduje sa, že tento pozorovaný druh požierania hviezdy sa vo väčšine galaxií deje len párkrát za 100-tisíc rokov. "Čiernu dieru sme, našťastie, pozorovali dostatočne skoro na to, aby sme ju stihli pozorovať v týchto veľmi intenzívnych štádiách jej narastania."

Môže obsahovať tekutú vodu, má svoje Slnko. Vedci objavili planétu, ktorá sa podobá Zemi

Údaje pochádzajú z veľmi jasnej, horúcej oblasti plynu v tvare šišky, ktorá bola kedysi hviezdou. Táto oblasť, známa ako torus, má veľkosť našej slnečnej sústavy a víri okolo čiernej diery uprostred. Môžeš tak vidieť hviezdny vietor, ktorý vanie z útrob čiernej diery. Ten okolo nej rotuje rýchlosťou 32 miliónov kilometrov za hodinu, čo predstavuje tri percentá rýchlosti svetla.

14. máj 2024 04:02