Pozri si, čo nám priniesol vesmír v roku 2022Wikipedia/mars Rover, Artemis, Twitter/nasa/

Najväčšie vesmírne novinky tohto roka: Úchvatné zábery z ďalekých kútov vesmíru či ambiciózne sci-fi misie

Michal Čiernik01.11.2022., 11:00h

Od dobývania našej Slnečnej sústavy, cez odstreľovanie asteroidov až po hľadanie nových planét vhodných pre život. Tento rok nám vesmír priniesol veľa zaujímavých noviniek.

Dobývanie a skúmanie vesmíru napreduje obrovskými krokmi a napriek tomu, že tento rok ešte ani zďaleka neskončil, priniesol nám veľké množstvo vesmírnych objavov - dych berúce snímky ďalekého vesmíru, ale aj nové detailné zábery z povrchu Marsu. Snahy o opätovné dobývanie Mesiaca a komerčné vesmírne lety v plnom prúde. Čo ešte pribudlo?

Robotický oddiel na Marse

Na povrchu červenej planéty momentálne NASA ovláda tím troch vedeckých robotov, pričom najstarší z nich tento rok oslávil desiate výročie. Curiosity Mars Rover už desiaty rok úspešne brázdi prašný povrch našej najbližšej planéty. Vozidlo za túto dobu prešlo takmer 29 kilometrov a prekonalo prevýšenie 625 metrov.

Rover analyzoval 41 vzoriek hornín a pôdy, pomocou ktorých dokázal v kráteri Gale potvrdiť, že sa tam kedysi nachádzala tekutá voda. Tento rok sa rover presúva cez kaňon do novej oblasti za novými objavmi. Jeho perfektnú funkčnosť dokazujú aj tohto ročné úchvatné zábery meniacej sa krajiny.

Spoločníci roveru Curiosity sú členovia misie Mars 2020. Rover Perseverance a dron Ingenuity sú na povrchu červenej planéty od februára minulého roka. Počas tohto roku sa obom podarilo získať obrovské množstvo dát a vzoriek. Perseverance okrem krásnych fotografií a videí, vďaka ktorým si diváci na Zemi môžu vychutnať prostredie Marsu v 3D rozlíšení, objavil na dne krátera Jezero vulkanické horniny, ktoré v minulosti integrovali s vodou.

Dron Ingenuity, okrem úchvatných záberov z vtáčej perspektívy, má zase za úlohu skúmať letové podmienky v atmosfére Marsu. V apríli tohto roka sa mu podaril rekordne najdlhší a najrýchlejší let rotorového lietadla na červenej planéte. V priebehu svojho 25. letu prekonal 704 metrov pri rýchlosti 5,5 metrov za sekundu. Celý let sa samozrejme zaznamenával.

Dobývanie mesiaca

NASA si spolu s ďalšími vesmírnymi agentúrami dali za cieľ znovu navštíviť Mesiac. Prvotné misie mali byť zatiaľ bezpilotné, respektíve by sa malo jednať o sondy. V misii Artemis I. ide o druhý nepilotovaný skúšobný let kozmickej lode Orion MPCV a prvý let nosnej rakety Space Launch System.

Súčasťou projektu je aj spolupráca medzi NASA a Európskou vesmírnou agentúrou, ktorá postavila pre Orion servisný modul. Prvý štart bol naplánovaný už na koniec augusta, odvtedy ho však už trikrát zrušili. Najprv kvôli technickým problémom a posledný krát kvôli poveternostným podmienkam. Ďalší štart je naplánovaný na 14. november.

Štart misie na Mesiac má znovu problémy. Napriek tomu tam chce NASA do roku 2024 vyslať prvú ženu a muža inej farby pleti

Na našej prirodzenej družici chceli tento rok pristáť aj Rusi. Ich robotický pristávací modul Luna 25 mal mať štart v septembri, kvôli technickým problémom ho však presunuli na budúci rok. Luna 25 bude prvou misiou v modernej ruskej histórii, ktorá zamieri k Mesiacu. Sonda je zameraná na oblasť južného pólu Mesiaca, v blízkosti Boguslavského kráteru.

Ďalším hráčom v pretekoch o Mesiac je aj Južná Kórea. Tej ako jedinej sa to tento rok podarilo a pomocou spoločnosti SpaceX vyslala na obežnú drahú Mesiaca svoju prvú lunárnu sondu Danuri. Počas ročnej misie Danuri použije šesť rôznych nástrojov na vykonávanie výskumu, vrátane skúmania mesačného povrchu s cieľom identifikovať potenciálne miesta pristátia pre budúce misie.

Webbov Teleskop

Jedným z najväčších úspechov však tento rok bolo spustenie nástupcu Hubblovho vesmírneho ďalekohľadu do prevádzky. Prvé fotografie Webbovho teleskopu NASA zverejnila na začiatku júla. Od vtedy tento nový vesmírny ďalekohľad prináša zábery vesmírnych telies, ktoré prekonávajú aj najlepšie efekty z nových sci-fi filmov.

Ukázal nám snímky vzdialených galaxií, ktoré nám môže ozrejmiť vznik hviezd. Prvýkrát sa vedcom podarilo vďaka nemu zachytiť jasný dôkaz oxidu uhličitého v atmosfére planéty mimo slnečnej sústavy. Tým dáva vedcom nové možnosti pri hľadaní nových exoplanét. Teleskop nám ponúkol však aj unikáty pohľad na planéty v našej sústave. Jeho snímky Jupiteru či Neptúnu dali astronómom úplne nový obraz o týchto planétach.

Meteority okolo nás

NASA sa tento rok postarala aj o zhmotnenie ďalšieho sci-fi kúsku. Na konci septembra totiž úmyselne narazila svoju loď do asteroidu. Experiment v hodnote 313 miliónov dolárov má v budúcnosti priniesť lepšiu ochranu Zeme pred vesmírnymi telesami. Okrem priamej hrozby sa v našej sústave nachádzajú aj asteroidy, ktoré môžu celú zem zachrániť.

NASA totiž najnovšie spustila misiu Psyche, počas ktorej chce preskúmať 225 kilometrov široký asteroid bohatý na kovy, ktorý obieha okolo Slnka medzi Marsom a Jupiterom. Psyche je zložená z materiálov podobných tým, ktoré sa nachádzajú v jadre Zeme, pričom sa predpokladá, že toto jadro obsahuje železo, nikel a zlato v hodnote 10 000 kvadriliónov dolárov.

Vesmírna turistika

Po minuloročných prvých komerčných letoch do vesmíru sa tento biznis pomaly rozbieha. Spoločnosť Jeffa Bezosa Blue Origin poslala do vesmíru tri várky turistov, medzi ktorými bol aj historicky prvý Egypťan a Portugalčan. Misie Blue Origin NS-20, 21, a 22 trvali približne desať minút a cestujúcich do výšky 107 kilometrov vyniesla raketa New Shepard.

Objavovanie vesmíru prináša aj riziko smrti. Vedci vypočítali, aká je šanca, že ťa zabije vesmírny odpad

Medzi vesmírne cestovné agentúry sa tento rok zaradila aj spoločnosť Axiom Space, ktorá 8. apríla tento rok odštartovala historicky prvý súkromný let na Medzinárodnú vesmírnu stanicu, na ktorom nebol prítomný žiadny aktívny astronaut. Na 17 dňový výlet použili kozmickú loď SpaceX Crew Dragon.

24. apríl 2024 23:58