
Je január 1972 a v úseku dnešného výjazdu Bratislava - Vajnory sa začína s výstavbou štvorprúdovky, ktorá má prepojiť celú krajinu od Bratislavy až po hranicu s Ukrajinou. Smerom na Malacky už napreduje výstavba D2-ky a ľudia nadšene očakávajú, že základnú diaľničnú sieť sa podarí postaviť podľa sľubov vlády ČSSR do roku 2000.
Návrhov bolo mnoho
V roku 1930 bolo na území Slovenska 9071 áut. Na Podkarpatskej Rusi sa nachádzalo 758 motorových vozidiel, z toho bolo 381 osobných automobilov. Aj keď ide dnes o smiešne čísla (v roku 2019 bolo na Slovensku evidovaných takmer 3,3 milióna), vo veľkom sa začalo hovoriť o budovaní kvalitnej dopravnej siete.
Prvý nereálny termín
Na Slovensku mali byť do roku 2000 uvedené do prevádzky tri diaľnice - diaľnica D1 (Praha, Brno, Uherské Hradiště, Trenčín, Žilina, Vrútky, Ružomberok, Poprad, Košice až po štátnu hranicu s vtedajším Sovietskym zväzom pri Užhorode), diaľnica D61 (prepojenie Bratislavy, Trnavy, Piešťany a napojenie sa na diaľnicu D1 pri Trenčíne) a diaľnica D2 z Bratislavy do Brna.
Úsek z Bratislavy do Senca bol odovzdaný v decembri 1975. V tom čase na Liptove finišovala výstavba vodnej nádrže Liptovská Mara, kde sa súčasne s ňou stavali aj dva úseky diaľnice D1. V priebehu 70. rokov bolo na Slovensku vybudovaných 115,369 kilometra diaľnic, no už vtedy začínalo byť jasné, že do roku 2000 sa takmer nič nestihne dokončiť.
V 80. rokoch nebola ekonomika štátu v najlepšej kondícii, a preto sa výstavba obmedzovala na kratšie a technicky menej zložité úseky. Tesne pred Nežnou revolúciou sa na Slovensku nachádzalo len 182,557 kilometra diaľníc v plnom profile a sedem kilometrov v polovičnom.
„Diaľnica určite bude v (doplnťe rok)“
Za vlády Vladimíra Mečiara sa nové úseky otvárali hlavne pred voľbami a s veľkou pompou. Chýbať, samozrejme, nemohli zahraničné osobnosti, ako Claudia Schiffer či Gérard Depardieu. V roku 1995 navrhol vtedajší minister dopravy Alexander Rezeš z HZDS termín dokončenia diaľnice medzi Bratislavou a Košicami na rok 2005. Za Mečiarovej vlády sa nakoniec otvorilo iba 17 kilometrov v plnom profile a 56 kilometrov v polovičnom profile.
Slovenská ekonomika v nasledujúcich rokoch konečne nabrala druhý dych a stavba diaľnice D1 napredovala. Vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič sľuboval v roku 2006, že diaľnica z Bratislavy do Košíc bude dokončená v roku 2010. Rovnaké tvrdenie opakoval počas svojej prvej vlády aj Robert Fico.
Už vtedy začali vznikať vtipy o nekonečnej stavbe - pred sedemnástimi rokmi. Neskôr sa začalo hovoriť o roku 2013, no potom prišla kríza a všetky termíny sa zmietli zo stola. Minister dopravy Ján Figeľ v roku 2010 pripustil, že „chýbajúce úseky diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami by mohli byť dokončené do roku 2014.“
Košicami to nekončí
Rozbehlo sa kolo každoročných odkladov a sľubov, ktoré v podstate trvá do dnešných dní. Na to, aby sa vodiči plynule dostali po štvorprúdovke do Košíc, odmysliac si všetky rozšírenia od Bratislavy po Trnavu, je stále potrebné dobudovať:
- úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové (ktorého stavba tento rok oslávi krásne 26. narodeniny),
- úsek Turany - Hubová (s ktorého stavbou sa ešte ani nezačalo, zatiaľ sa so začiatkom predpokladá rok 2025),
- úsek Hubová - Ivachnová (s problémovým tunelom Čebrať),
- rozšírenie tunela Branisko o ľavú tunelovú rúru.
Posledným otvoreným úsekom sa stal Prešov, západ - Prešov, juh s tunelom Prešov, ktorý otvorili 28. októbra predminulého roka. Má dĺžku 7,87 kilometra. Akceptovaná zmluvná hodnota bez dane z pridanej hodnoty je podľa webovej stránky diaľničnej spoločnosti 356 345 280,48 eura a projekt je spolufinancovaný Európskou úniou.
Diaľnica D1 však nekončí Košicami. Jej kompletné dokončenie znamená, že treba postaviť ešte úseky Bidovce - Dargov - Pozdišovce - Michalovce - Sobrance - štátna hranica Slovenska a Ukrajiny. Keďže tieto úseky nie sú prioritné, predpokladá sa, že začiatok verejného obstarávania začne medzi rokmi 2027 - 2031.
Pri ideálnom scenári by tak mohla byť celá diaľnica D1 postavená v roku 2035 - 63 rokov po začatí výstavby. Pokiaľ mal teda robotník na stavbe prvého úseku 20 rokov, je možné, že jej definitívneho dokončania sa už ani nedožije.
A ak nás niečo história stavby diaľnic na Slovensku naučila, je pravdepodobné, že finálny termín dokončenia sa nakoniec aj tak presunie ešte o niečo neskôr. Nezostáva nám teda nič iné, ako popriať diaľnici D1 všetko najlepšie k blížiacim sa 52. narodeninám. A čakať...