Memorandum má 56 signatárov. Okrem členov ARP sú to reklamní režiséri a režisérky a reklamné produkcie - nečlenovia ARP.
StoryEditor

Reklamná produkcia volá po férovosti: vzniklo memorandum o tendrovaní

14.04.2025, 10:11
Autor:
lezlez

Produkčné spoločnosti a režiséri predstavujú základné body, ktoré majú priniesť férovejšie tendre. 

Na konci roka 2024 vznikla Asociácia reklamných producentov (ARP), ktorú dnes tvorí 13 najvýznamnejších slovenských reklamných produkcií. Cieľom Asociácie je prispievať ku kultivácii a rozvoju prostredia výroby reklamných spotov na Slovensku, a to hlavne podporou pravidiel zdravého konkurenčného prostredia, transparentnosti, etickosti a férovosti v súťažení na trhu.

Ťažiskovou agendou asociácie pre najbližšie obdobie je zlepšenie podmienok pri zadávaní produkčných tendrov reklamných kampaní. Potrebu štandardizovať a stransparentniť tendrovanie katalyzuje aj dianie na českom reklamnom trhu, s ktorým Slovensko spájajú vitálne prepojenia.

V Českej republike platí od 1. 1. 2025 reforma tendrovania reklamných produkcií. „Asociácia reklamných producentov dlho diskutovala s reklamnými režisérmi a režisérkami, ktorí pôsobia na slovenskom trhu o najčastejších nedostatkoch a problémoch pri tendrovaní a som rád, že sme našli zhodu a môžeme spoločne zverejniť MEMORANDUM O FÉROVOM TENDROVANÍ V REKLAMNEJ PRODUKCII NA SLOVENSKU. Dnes je obstarávanie reklamných produkcii a tvorcov na trhu veľmi rôznorodé, neriadi sa rovnakými princípmi a často narážame aj na to, že niektorí zadávatelia nevedia ako správne obstarávať. Naše náklady na jednu tendrovú ponuku sú približne jeden až dve tisíc euro a to bez vyčíslenej práce režiséra a producenta. Rozhodli sme sa preto poskytnúť jasný návod ako k tendrovaniu pristúpiť. Teraz by sme chceli otvoriť diskusiu o akceptácii jednotlivých bodov memoranda aj so zadávateľmi a reklamnými agentúrami,“ hovorí Michal Hlavačka prezident ARP.

Memorandum má 56 signatárov. Okrem členov ARP sú to reklamní režiséri a režisérky a reklamné produkcie - nečlenovia ARP.

Základné body memoranda sú:

1. Tendrujú sa iba schválené skripty

Pri tendroch produkcie do vypracovania ponuky zapájajú interných pracovníkov aj externých dodávateľov – kreatívne aj manažérske profesie. Nie je v záujme nikoho čerpať čas množstva zúčastnených na tvorbu ponuky, ktorá sa zmenou kreatívneho konceptu stáva irelevantnou.

2. Je známy približný rozpočet projektu

Každý klient má na projekt vyhradený aspoň rámcový rozpočet. Jeho zverejnením umožňuje účastníkom tendra pripraviť treatment a produkčné riešenie na mieru. Ponuky vypracované pre diametrálne rozdielne rozpočtové rámce nie je možné férovo porovnávať.

3. Treatment píšu maximálne 3 režiséri

Tri produkcie a traja režiséri ponúkajú dostatočnú bázu na získanie rôznych pohľadov na produkčné a kreatívne riešenie svojho projektu. Zapojenie viac účastníkov prináša väčšie časové aj finančné náklady všetkým zúčastneným. Agentúry musia nabriefovať viacerých režisérov, venovať viac času čítaniu a vyhodnoteniu ponúk. Pri väčšom množstve účastníkov tendra nezískava zadávateľ zásadne väčší prínos, ako pri 3 účastníkoch.

4. Mená vybraných režisérov nie sú tajné

Rovnako ako v reklamné agentúry v tendroch, aj režiséri a produkcie majú nárok vedieť, s kým súťažia. Táto základná transparentnosť umožňuje zúčastneným zvoliť správnu stratégiu a vypracovať najlepšiu kreatívnu a cenovú ponuku.

5. Na spracovanie treatmentu je najmenej 5 pracovných dní

 Dostatočný čas na vypracovanie prinesie klientovi vyššiu kvalitu koncepčného a formálneho spracovania režisérskej vízie často rozpočtovo nákladného projektu a režisérom a produkciám dôstojnejšie podmienky pre prácu. Zadania odporúčame posielať produkciám v rovnaký čas a počas pracovnej doby.

6. Neúspešní uchádzači dostanú spätnú väzbu

Každý neúspešný účastník tendra ocení úprimné zhodnotenie, v čom jeho riešenie zaostalo za víťazným. Umožňuje to zlepšovanie služieb a kreatívnych výstupov v budúcnosti a z dlhodobej perspektívy je to prospešné aj pre zadávateľov.

7. Kreatívne nápady zahrnuté v treatmente sú chráneným duševným vlastníctvom režiséra

 Produkčné tendre slúžia z kreatívnej stránky na výber najlepšej režisérskej vízie a tá je odmenená realizáciou, nie sú platformou pre zber nápadov od režisérov neúspešných v tendri.

V Česku a Nemecku patrí medzi kľúčové opatrenia férového tendrovania tzv. Pitch Cost Sharing (PCS) – zadávatelia sa podieľajú na časti nákladov, ktoré vzniknú produkcii a režisérovi pri vypracovaní tendrovej ponuky – a tiež tzv. Cancellation Fee (CF) – kompenzácia účastníkov tendra, ak bol projekt zrušený po odovzdaní tendrových ponúk. Asociácia reklamných producentov otvorí diskusiu so zadávateľmi o opodstatnenosti a realizovateľnosti PCS a CF v slovenských podmienkach s ambíciou jeho uplatnenia v horizonte 6-9 mesiacov. Celý text memoranda je dostupný na: www.reklamniproducenti.sk

“Reklamní režiséri a režisérky ako aj reklamní producenti vidia jasné benefity, ktoré prinesú pravidlá férového tendrovania v reklamnej produkcii. Sú to hlavne férové zhodnotnotenie vloženého času, energie a tvorivého úsilia pre všetkých prihlasených dodávateľov, partnerstvo založené na zásadách transparentnosti, rešpekt k odvedenej práci a kvalitnejšie ponuky dodávateľov. Myslíme si, že rovnaké benefity a hodnoty sú už dnes prirodzené aj pre mnohých zadávatelov a reklamné agentúry, preto očakávame, že pravidlá férového tendrovania budú v krátkom čase štandardom na našom trhu,” uzatvára Hlavačka.

Zoznam signatárov memoranda:

Členovia Asociácie reklamných producentov: EALLIN NOMAD, endrius, Globe Production, HITCHHIKER FILMS, Laurinc Studio, LEOPARD PRODUCTION, playground 13, PROTOS PRODUCTIONS, RE:SET PRODUCTION, Revers Films, Right & Stuff, TOXPRO, VRIZZLY

Produkčné spoločnosti - nečlenovia ARP: NO CAP, Armada Film (Praha), Bistro Films (Praha), Boogie Films (Praha)

Režiséri pôsobiaci na slovenskom reklamnom trhu: Michael Baumbruck, Milan Balog, Tomáš Bařina, Peter Czikrai, Dano Dekan, Petr Dvořák, Peter Ehrenberger, Peter Hoferica, Samuell Hoffman, Robert Hloz, Jakub Cheban, Juraj Janiš, Veronika Jelšíková, Jakub Jirásek, Jonáš Karásek, Teodor Kuhn, Paulína Mačáková, Martin Marček, Tomáš Mašín, Maroš Milčík, Jaroslav Moravec, Mugshots, Emília Ondriašová, Marek Partyš, Luboš Rezler, Tomáš Řehořek, Dan Růžička, Petr Simon, Igor Smitka, Pavel Soukup, Jakub Švejkar, Jan Švejkar, Max Turek, Luboš Vacke, Roman Valent, Štepán Fok Vodrážka, Tomáš Zavarský, Roland Wranik, Wolfberg

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
14. apríl 2025 10:12