Hrdosť a optimizmus: Slovensko medzi lídrami v EurópeShutterstock
StoryEditor

Hrdí a preťažení. Hovoria o sebe v prieskume ľudia z komunikačného priemyslu

13.03.2025, 14:10

V závere roka 2024 realizovala Európska asociácia komunikačných agentúr (EACA) tzv. Sentiment Survey. 

Prieskum bol súčasťou širšej iniciatívy, ktorá si kladie za cieľ identifikovať kľúčové faktory ovplyvňujúce pracovné podmienky a atraktivitu odvetvia naprieč celou Európou. Aktívne sa doň zapojilo 25 európskych krajín vrátane Slovenska.

Ambíciou Klubu reklamných agentúr Slovenska (KRAS) a Asociácie mediálnych agentúr (AMA), ktorí sú členmi EACA, bolo získať obraz o stave slovenského trhu marketingových agentúr a pochopiť, ako sa zamestnanci agentúr cítia v rámci pracovného prostredia, kariérnych možností či výziev, ktorým čelia. Do prieskumu sa zapojilo 145 respondentov zo slovenského reklamného a komunikačného prostredia. Z výsledkov pre Slovensko vyplýva vysoká miera hrdosti na prácu v odvetví (74 percent oproti 70 percentám v európskom priemere) a vysoká ochota odporučiť prácu v tomto sektore (55 percent v porovnaní s 56 percentami v celkových európskych výsledkoch). Rovnako ako v celej Európe, aj u nás dominujú medzi hlavnými výzvami mentálne zdravie a ziskovosť agentúr. Optimizmus v otázke budúcnosti komunikačného odvetvia (55 percent) je u nás dokonca mierne vyšší ako európsky priemer (54 percent). Pozitívne sa na budúcnosť agentúry, v ktorej práve pracujú, pozerá na Slovensku až 66 percent respondentov, čo je len mierne pesimistickejší pohľad v porovnaní s celkovým výsledkom EACA Sentiment Survey (67 percent).

1. Hrdosť a optimizmus: Slovensko medzi lídrami v Európe

Slovensko patrí medzi krajiny s najvyššou mierou hrdosti na prácu v komunikačnom odvetví v Európe. Podľa európskeho reportu EACA až 74 percent respondentov vyjadrilo pozitívny vzťah k svojej práci, čo Slovensko radí medzi lídrov spolu s Belgickom, Francúzskom a so Spojeným kráľovstvom. Zároveň 66 percent respondentov verí v pozitívny vývoj svojich agentúr, čo signalizuje stabilitu a optimizmus na slovenskom trhu. Tento výsledok je len mierne pod priemerom Európy (67 percent) a naznačuje, že zamestnanci vnímajú perspektívu odvetvia priaznivo.

image

Ste hrdí na prácu, ktorú robíte?

image

Ste hrdí na prácu, ktorú robíte?

2. Pracovná spokojnosť a motivácia

Pracovná spokojnosť je kľúčovým faktorom pri udržaní talentov v komunikačnom priemysle. Na Slovensku 83 percent aktuálnych zamestnancov agentúr plánuje zostať v odvetví minimálne dva roky. Výsledok je porovnateľný s európskym priemerom (80 percent). 59 percent zamestnancov plánuje zostať v odvetví minimálne päť rokov (európsky priemer = 63 percent), no len 32 percent očakáva, že zostane v aktuálnej agentúre. To naznačuje, že zatiaľ čo odvetvie ako celok je vnímané pozitívne, fluktuácia medzi agentúrami je pomerne vysoká. Medzi hlavné dôvody odchodu z komunikačného odvetvia patrí potreba mať vyváženejší work-life balance (55 percent) a očakávanie vyššieho ohodnotenia pri rovnakej pracovnej záťaži (50 percent). Tento rozdiel medzi vnímaním celého odvetvia a konkrétnych agentúr naznačuje, že zamestnanci vidia budúcnosť v komunikácii ako celku pozitívne, no individuálne skúsenosti s aktuálnymi zamestnávateľmi môžu byť rôznorodé. Tento trend podčiarkuje dôležitosť vytvárania motivujúceho pracovného prostredia v agentúrach s cieľom minimalizovať fluktuáciu zamestnancov.

3. Mentálne zdravie a pracovný stres

Približne 24 percent slovenských zamestnancov sa cíti veľmi stresovaných, zatiaľ čo len zhruba 19 percent uvádza nízku úroveň stresu. Na európskej úrovni je tento trend podobný, pričom až 29 percent respondentov pociťuje zvýšenú alebo veľmi vysokú mieru stresu v práci. Slovensko sa v tejto otázke zaradilo medzi krajiny s vysokou mierou negatívnych odpovedí, a teda s vysokým podielom zamestnancov pociťujúcich pracovný stres. V pomyselnom rebríčku vedie UK, nasledované Poľskom, Bulharskom, Nemeckom a Slovenskom. Naopak, najmenej stresu pociťujú zamestnanci agentúr vo Švédsku, v Holandsku, na Islande alebo v Španielsku. Na otázku, či sa v práci cítia sami sebou, odpovedalo 90 percent respondentov kladne, čo naznačuje silnú psychologickú bezpečnosť na pracovisku. Rovnaký podiel (90 percent) sa cíti začlenený a 74 percent respondentov verí, že majú rovnaké príležitosti ako iní s podobnými schopnosťami.

image

Cítite sa v práci pod stresom?

4. Vzdelávanie a rozvoj zamestnancov

Len 39 percent respondentov slovenských komunikačných agentúr zvláda svoje pracovné úlohy bez pocitu preťaženia. V porovnaní s európskym priemerom (52 percent) je to horší výsledok, ku ktorému okrem celkovej vysokej úrovne pracovného vyťaženia môže prispievať aj nedostatočné vzdelávanie a rozvoj zamestnancov v slovenských agentúrach. Aj napriek tomu, že slovenskí zamestnanci majú relatívne dobrý prístup k vzdelávaniu – 61 percent absolvovalo školenie v poslednom roku, len 41 percent tvrdí, že bolo priamo spojené s ich kariérnymi cieľmi. V porovnaní s európskym priemerom (52 percent) ide o nižšie číslo a téma vzdelávania zostane preto určite vysoko na zozname priorít manažmentu agentúr.

5. Dôvera v agentúru a pracovná istota

Dôvera v zamestnávateľa a pocit pracovnej istoty sú kľúčovými faktormi, ktoré ovplyvňujú motiváciu a lojalitu zamestnancov. Na Slovensku sa až 88 percent respondentov neobáva o svoje pracovné miesto, čo je výrazne nad európskym priemerom 73 percent. Tento výsledok naznačuje, že agentúry na Slovensku poskytujú stabilné pracovné prostredie a zamestnanci nemusia mať obavy o svoju budúcnosť v tomto sektore. Z hľadiska budúcnosti agentúr 63 percent respondentov dôveruje svojej agentúre a verí v jej rast a prosperitu v najbližších rokoch, 22 percent očakáva status quo a len 16 percent sa obáva poklesu výkonnosti. Tento výsledok potvrdzuje, že zamestnanci vnímajú agentúry ako stabilné a konkurencieschopné subjekty na trhu.

image

Ste optimistickí smerom k budúcnosti?

image

Peter Beljak, predseda AMA

Peter Beljak

predseda AMA

Prieskum EACA potvrdil, že slovenský komunikačný priemysel nezaostáva za Európou a je atraktívny pre talenty. Agentúry ich dokážu prilákať a ponúknuť zaujímavé kariérne príležitosti. Vnímame, samozrejme, výzvy v oblasti work-life balance a osobného rozvoja, ktoré chceme v tomto roku v AMA adresovať aj spoločnými iniciatívami ako AMA Academy alebo EDCOM. AMA sa koncom roka 2024 stala signatárom iniciatívy Ad Net Zero. V tomto roku chceme s ostatnými asociáciami rozbehnúť lokálne projekty zamerané na udržateľnosť a zníženie uhlíkovej stopy v segmente komerčnej komunikácie.

image

Peter Šurín sa stal prezidentom KRAS-u

Peter Šurín

prezident KRAS

Vďaka prieskumu EACA vidíme, že kráčame správnou cestou. V KRAS-e sa dlhodobo zameriavame na rozvoj talentov a stabilitu nášho segmentu prostredníctvom viacerých projektov. Napríklad v projekte Young Lions každoročne vysielame do Cannes mladých kreatívcov a darí sa nám rozširovať brandžové skúsenosti a know-how aj v porotách renomovaných zahraničných festivalov. Sledujeme si aj ekonomickú výkonnosť a stabilitu agentúr prostredníctvom rebríčka ekonomickej výkonnosti agentúr TAAS a podporujeme udržateľné vzťahy medzi klientmi a agentúrami cez iniciatívu Férový tender. Osobne je pre mňa prekvapením vysoko vnímaná úroveň stresu v našom odvetví. Aj na základe diskusií s lídrami agentúr máme subjektívne pocit, že tento faktor má v posledných rokoch klesajúci trend.

01 - Modified: 2024-09-10 06:37:16 - Feat.: - Title: Alexander Smik: Reklama musí riešiť problém klienta, scamy pre súťaže už nefungujú 02 - Modified: 2024-07-15 07:39:27 - Feat.: - Title: Asociácia mediálnych agentúr oznámila zmeny vo svojom vedení a privítala nového člena 03 - Modified: 2024-01-11 14:11:16 - Feat.: - Title: Agentúry sa dnes rešpektujú a vedia sa vzájomne oceniť, hovorí prezident KRAS 04 - Modified: 2023-12-11 13:21:38 - Feat.: - Title: Iniciatíva Férového tendra: Férovosť šetrí čas aj peniaze 05 - Modified: 2023-09-07 07:31:08 - Feat.: - Title: Ak dokážeme na Zlatom klinci zahodiť egá a ukázať na tie najlepšie práce, bude to dobre strávený čas
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
13. marec 2025 14:10