StoryEditor

Veľká anketa Stratégií: Šéfovia firiem hodnotia rok 2022 v biznise a prezradia najväčšie výzvy na tento rok

04.01.2023, 14:44

Biznis v roku 2022 je silne ovplyvnený postcovidovým obdobím, vojnou na Ukrajine a v súčasnosti energetickou krízou, ktorá každý deň stojí podnikateľa v prostredí SR viac a viac prostriedkov. Preto sme zisťovali, ako zvládli slovenské firmy takýto náročný rok a čo ich čaká ďalej.

Slovenským spoločnostiam sme položili dve otázky, v odpovediach na ne sa snažili zhodnotili minulý rok a zapredikovali, čo nás v biznise čaká v roku, ktorý aktuálne odštartoval.

image

Matthias Settele

Matthias Settele, generálny riaditeľ skupiny Markíza

Ako hodnotíte z pozície biznisu a príležitostí aktuálny rok 2022?

Rok 2022 bol plný výziev v podobe vojny na Ukrajine, inflácie, energetickej krízy a narušenia dodávateľských reťazcov. Napriek tomu si televízia ako médium viedla dobre a po celý rok sme zaznamenávali vysoký dopyt po reklamných spotoch. Skupina Markíza úspešne spustila novú televíznu stanicu Markíza KRIMI, podstúpila kompletný redizajn a seriálový hit Druhá šanca či návrat tanečnej šou Let‘s Dance môžeme smelo označiť za programy roka. Naša streamovacia služba Voyo pokračovala vo svojom úžasnom príbehu kontinuálneho rastu a náš relaunchovaný spravodajský portál TVnoviny.sk výrazne zvýšil sledovanosť svojho videoobsahu. Horúcim témam vojny, energetickej a politickej krízy sa zodpovedne venovali naše spravodajské tímy. Celkovo môžem s hrdosťou zhodnotiť, že sme odviedli skvelú prácu vo veľmi náročných trhových podmienkach.

Aké máte biznisové očakávanie od roku 2023?

Myslíme pozitívne a máme investičnú náladu. Dopyt po televíznych reklamných spotoch je stále silný a rastie. Spustíme nový denný seriál, natáčame svoj prvý výpravný dobový seriál a vo výrobe máme mnoho ďalších prvotriednych noviniek v oblasti hranej a zábavnej tvorby. Náš televízny portál Markiza.sk čaká relaunch a budeme pokračovať v zlepšovaní streamovacej služby Voyo. Už v januári sa predplatitelia a predplatiteľky môžu tešiť na prvý čisto slovenský Voyo Originál s názvom Do neba a do pekla: Spartak Trnava, mapujúci príbeh tohto známeho futbalového klubu. Vôbec po prvýkrát exkluzívne odhalí verejnosti jedno z najmodernejších futbalových zázemí na Slovensku, ako aj ľudí stojacich za kulisami jeho úspechu.

 

image

Adam Miszczyszyn

Adam Miszczyszyn, Generálny riaditeľ Lidl

Ako hodnotíte z pozície biznisu a príležitostí aktuálny rok 2022?

Očakávanie, že rok 2022 bude po dvoch náročných pandemických rokoch ekonomicky pozitívnym obdobím, sa, žiaľ, nenaplnilo. Ekonomické efekty pandémie bolo cítiť aj v roku 2022, najvýraznejšie však rok ovplyvnila vojna na Ukrajine. Jej dosahy boli významné a širokospektrálne – od prudkého zvýšenia cien energií, ohrozenia dodávateľských reťazcov a obavy zákazníkov o dostupnosť niektorých komodít až po infláciu vo výške, akú sme v tomto tisícročí ešte nemali. Kľúčová bola v tomto ohľade zodpovednosť – utečencom pred vojnou sme pomáhali finančne i potravinami, pokračovali sme aj v programoch zameraných na obyvateľov Slovenska, opäť sme významne investovali do odmeňovania svojich zamestnancov a naše fixné personálne náklady sa medziročne zvýšili o 10 miliónov eur. Ako zodpovedný predajca potravín zároveň tlmíme infláciu pri potravinách, ktorá je v skutočnosti vyššia, než registrujú zákazníci pri pultoch predajní. Pozitívom je, že sme si udržali dôveru a priazeň zákazníkov, otvorili šesť nových predajní a v decembri plánujeme otvoriť ešte jednu, vytvorili sme stovky nových pracovných miest, zvýšili počet slovenských dodávateľov a objem vzájomnej spolupráce a významne pomáhali tým, ktorí to najviac potrebujú.

Aké máte biznisové očakávanie od roku 2023?

Podľa odhadu ekonómov bude inflácia rásť aj v roku 2023 a zákazníci budú ešte viac než doteraz hľadať najvýhodnejší pomer kvality a ceny. Veríme svojmu diskontnému modelu a predpokladáme ďalší rast preferencie zákazníkov smerom k produktom predávaným pod privátnymi značkami. Privátne značky majú u nás väčšinový podiel na sortimente i na našom obrate. Aj v roku 2023 sa budeme orientovať na posilňovanie spolupráce s našimi dodávateľmi, aby sme spoločne dokázali dodať zákazníkom produkty v požadovanej kvalite, za výhodnú cenu a v dostatočných množstvách. Naďalej chceme byť atraktívnym a stabilným zamestnávateľom. Pokračovať budeme aj v našich spoločensky zodpovedných projektoch a celkovo v podpore slovenskej ekonomiky. Ako totiž ukázala socioekonomická štúdia, ktorú pre nás spracovala audítorska spoločnosť Mazars, ekonomická hodnota pre Slovensko vygenerovaná v súvislosti s pôsobením našej spoločnosti presahuje jednu miliardu eur ročne. Navyše, každé euro distribuovanej ekonomickej hodnoty spoločnosti Lidl má na Slovensku potenciál vygenerovať dodatočných 58 centov pre slovenských beneficientov.

 

image

Ján Bilinský

Ján Bilinský, predseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko

Ako hodnotíte z pozície biznisu a príležitostí aktuálny rok 2022?

Rok 2022 sa niesol v znamení turbulencií, ktoré súviseli s aktuálnou situáciou vo svete i na domácom trhu. Doznievanie pandémie, konflikt na Ukrajine, surovinová kríza a jej dosahy, rastúce ceny energií, pohonných látok a inflácia s dvojc...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 23:51