Marketéri sú majstri v hľadaní spôsobov, ako sa vám votrieť do pozornosti.
StoryEditor

Marketéri sú majstri v hľadaní spôsobov, ako sa vám votrieť do pozornosti

Viete, ako vyzerala vôbec prvá reklama na svete?

Bola zo starodávneho Egypta, napísaná na papyruse 3000 rokov pred Kristom. Istý otrokár hľadal svojho otroka, ktorý utiekol. V inzeráte píše, že za akúkoľvek správu o jeho pobyte ponúka odmenu pol zlatej mince. A ak by ste utečenca priniesli do otrokárovho tkáčskeho obchodu, kde tkajú tú najlepšiu látku presne podľa predstáv zákazníkov, dostali by ste za odmenu celú zlatú mincu.

Veru, počas faraónskeho obdobia bolo úplne v pohode hľadať otrokov a zároveň si budovať značku najlepšieho krajčírstva v meste.

Prvá zdokumentovaná billboardová reklama zase pochádza z Číny, niekde medzi rokom 600 a 1000 nášho letopočtu. Vládnuca dynastia vtedy dokonca prikazovala obchodníkom, aby si svoje značky podpisovali alebo vtláčali na svoje produkty, aby vedeli kontrolovať kvalitu a spätne dohľadať pôvod produktu.

Veru, do brandingu vás kedysi priam nútili vlády a zákony!

V 1605 začali vychádzať prvé noviny, ale trvalo takmer ďalších 100 rokov, kým sa v nich objavila prvá reklama (1704).

Ďalších viac ako 130 rokov zase trvalo (do roku 1836), kým vydavatelia začali ponúkať predplatné so zľavnenou cenou výmenou za to, že v nich bude reklama.

Prvé rozhlasové vysielanie bolo zase na Vianoce 1906, ale až v 1922 v ňom odvysielali prvú reklamu.

Prvé televízne vysielanie bolo v 1927, ale na prvú reklamu ste si museli počkať do 1941.

Prvú webstránku vytvorili v 1991, prvú reklamu na internete v 1994.

Čím sme my marketéri starší, tým sme vzdelanejší, tým rýchlejšie vycítime potenciál, a natlačíme sa tam. Aj preto si dnes už môžete kúpiť reklamu na Netflixe, v Uber taxíkoch (montujú do nich tablety, ktoré slúžia ako minibillboardy). Až na to, že tej reklamy je dnes už toľko, že sa ju diváci a naučili ignorovať. A čím v tom boli lepší, tým viac sa museli zlepšiť marketéri. Musia stále nachádzať novšie a kreatívnejšie spôsoby, ako sa votrieť do pozornosti.

Zoberte si taký Super Bowl. Pozerá ho 90 – 100 miliónov divákov, nuž v roku 2020 štvrtinu celého programu „zabrala“ reklama. Až si z toho diváci robia posmešky, aby ju neprerušoval nejaký americký futbal.

Je teda logicky ťažké v celom tom hluku zaujať, treba myslieť mimo krabice. Napríklad prerobiť diváka na reklamný nosič a natívne do neho zakomponovať svoje posolstvo. Presne ako Budweiser v reklame na svoju alko-citronádu (Seltzer). Spojil sa s influencerom @dudewithsign („týpek s transparentom“), ktorý pravidelne demonštruje za rozličné veci a takúto bizarnosť sleduje na Instagrame viac ako 8 miliónov ľudí.

image

Dobrá reklama musí vedieť ako zaujať.

Chalan si urobil na Super Bowl nápis „Keď ti život ponúkne citróny, sprav si limonádu“. Len na IG mal jeho príspevok viac ako milión srdiečok. Ale aby to nebolo o náhode, tak Budweiser zaplatil, nech ho v polčase zosníma kamera aj s ich nápojom ruke, aj brandovým rúškom na tvári, aj s logom.

Skrátka, kdekoľvek je pozornosť, tam si môžete byť na 100 % istí, že príde aj reklama. A tie líštičky jedny marketérske prídu na to, ako sa votrieť do pozornosti tak, že vám žiadne blokátory reklám nepomôžu.

Pokiaľ by ste chceli ešte viac parádnych príkladov, tak si pozrite môj výber troch najneuveriteľnejších reklám vo futbale. Vy by ste zaplatili 900 tisíc dolárov za jediné zaviazanie šnúrok?

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 09:24