archív Jiří Kuliš
StoryEditor

Bruselský reštart autosalónov

04.02.2023, 00:00

Plánujete si tento rok vybrať auto na niektorom z európskych autosalónov? Máte smolu. Ženevský autosalón sa bude konať na jeseň v Katare a najväčší európsky autosalón sa presťahoval z Frankfurtu do Mníchova. Navyše, autosalón pripomína už len vzdialene. Posledný parížsky autosalón zanechal podivný dojem zo zmesi francúzskych konceptov a čínskych značiek. Musíte si teda počkať na január budúceho roka a ísť do Bruselu. Tohtoročný bruselský autosalón bol návratom autosalónov a snáď budíčkom pre automobilky, že by sa mali vrátiť z virtuálneho a mediálneho priestoru späť do výstavných hál.

Brussels Motor Show po dvojročnej, covidom vynútenej prestávke, v plnej sile oslávil 100 rokov od svojho založenia. Belgický automobilový zväz FEBIAC dokázal, že keď sa chce, tak to ide. V Bruseli sa prezentovalo 55 automobilových značiek, ktoré predviedli svetové, európske aj belgické premiéry a popri koncepčných vozidlách aj vzdali úctu automobilovým fanúšikom výstavy a svojim zákazníkom.

Bruselský autosalón v Európe nie je taký známy ako ženevský, frankfurtský a parížsky. Napriek tomu dlhodobo patrí k najnavštevovanejším autosalónom. Iba v prvý deň ho navštívilo až 68-tisíc návštevníkov, ktorí z autosalónu neodchádzali s prázdnymi rukami. Podľa prieskumov organizátorov autosalónov prevažná väčšina návštevníkov prichádza s cieľom vybrať si na jednom mieste svoje nové vozidlo či už od svojej obľúbenej značky alebo v porovnaní medzi rôznymi značkami. V symbióze dovozcov a predajcov tu automobilové značky uzatvárajú 60 % svojich ročných predajov súkromným a firemným zákazníkom. Bruselský autosalón je tradičnou predajnou akciou. Treba zároveň dodať, že nešlo o okázalú výstavnú šou, na ktorej sa veľké značky prezentujú honosnými obrími expozíciami, aby opticky vytesnili značky menšie.

Rozpočty veľkých automobiliek na prezentácie v Ženeve, Frankufurte a Paríži boli horibilné, rádovo 20 až 50 mil. EUR. Niet preto divu, že automobilky postupne z autosalónov vycúvali, hoci pod heslom, že autosalóny sú mŕtve, na autosalónoch sa nepredáva a predaje sa presúvajú do online a virtuálneho prostredia. Boli to pritom automobilové zväzy, ktoré si určili, že na veľkých „motor show“ sa priamo predávať nebude.

Automobil však nie je bežný spotrebný tovar a predstavuje nemalú investíciu pre bežného spotrebiteľa aj pre firmu. Preto si nákup každý chce premyslieť a svoje vozidlo, s ktorým bude žiť niekoľko ďalších rokov, si riadne prezrieť. Ergonómia vozidla sa virtuálne overiť nedá. Autosalón, kde si v jednom čase na jednom mieste môžeme prezrieť a rozhodnúť sa medzi viacerými značkami, je teda ideálna cesta. Prílišná orientácia automobilových marketérov na online je scestná.

Ženevský autosalón 2020 sa tesne pred štartom stal obeťou pandémie a nedarí sa ho z dôvodu nezáujmu automobiliek reštituovať. V období pandémie sa zdalo, že osobný kontakt nahradia internetové konferencie, koncerty budeme sledovať na Youtube, budeme menej lietať a zaujímavé mestá či múzeá budeme navštevovať virtuálne. Automobilky rozhodli, že predávať sa bude hlavne online vo virtuálnom priestore. Ukazuje sa, že opak je pravdou. Koncerty sú vypredané, lietadlá sú plné a záujem o návštevu autosalónu, kde je možné si fyzicky prezrieť a ohmatať svoje budúce auto, pretrváva.

Autosalóny vždy boli kultovou udalosťou pre automobilových fanúšikov, ktorým je prakticky každý z nás. Cesta, ktorú si zvolil nemecký automobilový zväz presunutím konania výstavy z jedného mesta do druhého a odbočením od podstaty autosalónu, nie je zjavne správna. Bojkot autosalónov zo strany automobilových marketérov na základe úvahy, že autosalóny sú mŕtve, je nepochopiteľná neúcta k spotrebiteľovi, ktorý sa na autosalón vždy tešil.

Belgickí organizátori sa držali hesla „vráťme sa k podstate autosalónu, teda k autu“. Dokázali, že autosalón nemusí byť prehliadkou honosných obrích expozícií, ale môže plniť svoj účel, ktorým je podpora predaja aj pri skromnejšej prezentácii, ale súčasne pri účasti na trhu všetkých prítomných značiek, čo návštevník očakáva. V určitom zmysle Brusel nahradil Ženevu. Pre bežnú slovenskú rodinu je však Brusel či Dauha trochu z ruky. Snáď sa marketéri automobilových značiek prebudia a vrátia sa späť do výstavných hál, čo ich zákazníci očakávajú.

 

Autor: Jiří Kuliš/expert na segment MICE

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
20. apríl 2024 12:27