StoryEditor

Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku

16.11.2022, 00:00

Investície do zelených opatrení v nákupnom centre 21. storočia dosiahli nový rekord.

ZVOLEN – Otvorenie ekologického nadregionálneho obchodného centra ohlásila spoločnosť KLM real estate v lokalite Zvolen – Západ na jeseň roku 2022. 10. novembra ho slávnostne otvorili, pričom prezradili, že na ploche 5 hektárov je k dispozícii 13 000 m2 prenajímateľných plôch a 430 parkovacích miest. Investície do zelených opatrení dosiahli vyše 1,5 milióna eur, čo je doposiaľ najvyššia známa suma takto investovaná v regióne Slovenskej republiky alebo Českej republiky.

„Nové nákupné centrum 21. storočia KLOKAN sme vybudovali v lokalite Zvolen – Západ. So zelenými úpravami sme začali už od začiatku stavby, kedy sme zrecyklovali približne stotisíc ton materiálu zo starej kopy stavebného odpadu do terénnych úprav a základov stavby,“ objasnil člen predstavenstva KLM real estate Rastislav Čačko. Umiestnenie v lokalite súvisí aj s cestnou infraštruktúrou. Prioritnou je možnosť rýchleho nakupovania pre zákazníkov s dostatočným počtom parkovacích miest.

Ideálna kombinácia zelených opatrení

KLOKAN má vyše 13 000 m2 prenajímateľných plôch na približne päť hektárovom pozemku. Celková investícia do výstavby dosiahla 23 miliónov eur, pričom len na zelené opatrenia bolo vyčlenených viac ako 1,5 milióna eur. „Je to najviac v našej histórii a podľa mňa aj v celej oblasti retailu v Českej republike a na Slovensku,“ povedal člen predstavenstva KLM real estate Rastislav Čačko. „Podľa mojich vedomostí je tu najväčšia zelená strecha, ktorá pokrýva celú plochu prenajímateľnej plochy. Jej význam je jednak v zadržiavaní dažďovej vody v území, ale aj v schopnosti znížiť teplotu vo vnútri budovy niekedy až o 3 stupne Celzia a na samotnej streche až o 40 stupňov. Okrem toho, pomáha znižovať prašnosť a CO2 z dopravy a je súčasťou prevencie pred prívalovými dažďami,“ dodal. V novom nákupnom centre vo Zvolene nebude zelená iba strecha. Vo veľkej miere sa budú na stenách používať popínavé brečtany, ktoré sú už dnes nasadené.

Ako ďalšie z opatrení investori zvolili vybudovanie retenčných nádrží, veľkej dažďovej záhrady s jazierkom a ďalšími rastlinami. „Najvýznamnejšou črtou nového retail parku bude kvercentrum, dubová alej s vyše sto dvadsiatimi dubmi,“ povedal R. Čačko. „Dubov je dvadsať jeden druhov. Nám sa podarilo získať 120 kusov už vzrastlých dubov hlavne zo severnej Ameriky a Európy. Sú to vzácne zbierkové dreviny, neštandardné typy, ktoré boli vysledované, aby sa v našich podmienkach vedeli udržať. Chceme zároveň, aby alej slúžila aj ako výučbové stredisko pre Technickú univerzitu,“ vysvetlil. Mesto lesníctva, Zvolen, tak bude mať okrem arboreta na Borovej Hore aj dubovú alej. Vzácne duby prichádzali do mesta počas posledného polroka a mali okolo šesť metrov. Kým sa dostali na svoje miesto, pracovníci ich udržiavali, zavlažovali a hnojili.

image
KLM real estate

Vodozádržné opatrenia doplnia v nákupnom centre 21. storočia retenčné dlažby, ktoré budú použité na parkovacích miestach. Časť parkovísk bude skúšobne prekrytá pergolami, v lete ovzdušie ochladí voda z fontány. Samozrejmosťou sú nabíjacie stanice pre elektromobily a pripravujú sa aj fotovoltaické zdroje energie.

Zvolen Retail Park II.

Umiestnenie parku:                           Zvolen – Západ

Rozloha ekologického OC:                5 ha

Prenajímateľná plocha:                      13 500 m2

Celková výška investície:                   23 000 000 EUR

Z toho ekologické riešenia:               1 500 000 EUR

Vytvorené pracovné miesta:             200

Počet parkovacích miest:                  430

 

Začiatok stavby:                                október 2021

Koniec stavby:                                   november 2022

Staviteľ:                                              Keraming

 

Spolupráca s mestami

KLM real estate doteraz postavil dvadsať retail parkov. KLOKAN je z nich najväčší a najzelenší. „Chceme v tomto trende pokračovať. Na Slovensku máme rozpracovaných ďalších pätnásť a v Českej republike šesť parkov. Po Zvolene pripravujeme otvorenie retail parku v Pezinku. Začali sme stavať v Chorvátskom Grobe, kde na dvadsiatich hektároch pripravujeme nové centrum. Jeho súčasťou budú aj ihriská a športoviská,“ prezradil R. Čačko. Areál v Chorvátskom Grobe počíta aj s poliklinikou, ihriskami či ľadovou plochou. Spoločnosť bude pokračovať v budovaní nákupných centier v Piešťanoch, Komárne, Bytči, Senici, Šali, Banskej Bystrici, či Svidníku. Ďalšie mestá začnú pribúdať až v roku 2024.

V Českej republike plánuje spoločnosť v roku 2023 vybudovať centrá v Humpolci, Lipníku nad Bečvou a Úpici. „Vo väčšine týchto centier budujeme takisto zelené opatrenia ako retenčné dlažby, zelené strechy. Budeme v tomto trende pokračovať,“ dopĺňa Čačko, pričom vysvetľuje, že aj ako spoločnosť chcú skúmať, aký to bude mať vplyv na spotrebu energií. „Dnes kúrime prostredníctvom tepelných čerpadiel a chceli by sme do toho zapojiť fotovoltaiku. Najväčšie úspory totiž vznikajú v kombinácii zelená strecha a fotovoltaika,“ dodal.

Nákupné správanie Slovákov sa vyvíja a zmenila sa aj kúpna sila. „Ešte máme v živej pamäti ako sme mali v mestách veľa tzv. čínskych obchodov, ktoré už v súčasnosti vymizli. Na Slovensko neustále prichádzajú nové značky a trh sa vyvíja. Mení sa aj dopravná situácia v mestách,“ vysvetlil, ako vzniká priestor pre nové obchodné centrá R. Čačko. „Hoci trh je takpovediac saturovaný. V západnej Európe či v Čechách sa budujú nákupné centrá aj v podstatne menších mestách ako u nás.“

image
KLM real estate

Má lokálny predajca šancu sa dostať do takéhoto typu obchodného centra? „Zvyčajne je to kombinácia nadnárodných značiek. Vo Zvolene otvorí v centre Klokan svoju pobočku miestna kaviareň, predajňa kvetov, ale v prípade obchodov tomu zatiaľ tak nie je. Je to zvláštne, lebo ceny za prenájom nie sú tak rozdielne. Nájom na námestí nie je nižší oproti retail parku, skôr vyšší,“ prezradil Čačko. Trendom je však aj presun nákupného správania z centra miest do nákupných centier a námestia sa viac otvárajú kultúre, prípadne gastro zariadeniam. „Je to dané aj tým, že doprava sa stále viac zahusťuje a všetky mestá ju vytláčajú z centra miest. Ľudia na nakupovanie potrebujú vo veľkej miere blízkosť parkovania, pretože nie je komfortné chodiť s veľkým nákupom na vzdialenejšie parkovacie miesto. Nechcú to. Na námestí sa chcú prechádzať, dať si kávu, ísť do reštaurácie, možno sa niekde ‚pomotať‘,“ vysvetlil. Jedným z pilierov úspechu retailových centier je práve dostatok parkovacích miest v blízkosti miesta nákupu. Treba však myslieť aj na tých, ktorí využívajú mestskú hromadnú dopravu: „Sme tak umiestení, že všetky zastávky mestskej hromadnej dopravy sú v našej blízkosti. Nepotrebovali sme tu nič špeciálne dobudovať,“ upresnil o lokalizácii nového nákupného centra investor.

image

Rastislav Čačko a moderátor Radoslav Kuric

KLM real estate

KLM real estate

Developerská spoločnosť KLM real estate pôsobí na trhu od roku 2004. Vznikla spojením viacerých firiem troch spoločníkov – Rastislava Čačka, Vladimíra Bučeka a Michala Kozáčka. Spoločnosť sa venuje developmentu prioritne v oblasti retailu a logistiky, ďalej investíciám v oblasti cestovného ruchu a bytového sektoru. V súčasnosti firma pripravuje šesťnásť retailových parkov na Slovensku (Banská Bystrica, Svidník, Šaľa, Pezinok, Chorvátsky Grob a ďaľšie) a šesť v Čechách. V priebehu posledných piatich rokov sa spoločnosť stala najrýchlejšie rastúcou developerskou spoločnosťou v segmente retailu z pohľadu najväčších prírastkov prenajímateľných plôch. V roku 2020 bola spoločnosť nominovaná na cenu ASB Gala Developer roka v segmente retailu.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
19. apríl 2024 10:35