Európska komisia navrhla úpravu systému pokút pre výrobcov áut, ktorí neplnia emisné ciele. Automobilky by po novom mali vykazovať plnenie cieľov za trojročné obdobie, nie za každý rok. Oznámila to Európska komisia.
Navrhované zmeny podľa Európskej komisie dajú automobilkám viac času na splnenie emisných cieľov a umožnia im vyhnúť sa plateniu pokút v tomto roku.
Česká vláda už skôr uviedla, že sa bude usilovať o predĺženie obdobia, za ktoré by automobilky mali plnenie emisných cieľov vykazovať, z troch na päť rokov.
"Európska komisia dnes navrhla cielenú zmenu nariadenia, ktorým sa stanovujú výkonnostné emisné normy CO2 pre nové autá a dodávky," uvádza sa vo vyhlásení exekutívy Únie.
Nová flexibilita znamená spriemerovanie emisných cieľov za trojročné obdobie rokov 2025, 2026 a 2027. "Tento prístup umožňuje výrobcom vyrovnať akékoľvek nadmerné ročné emisie prekonaním cieľa v zostávajúcich rokoch. Táto dodatočná flexibilita pomôže chrániť kapacitu priemyslu investovať do čistého prechodu pri zachovaní cieľa pre rok 20" dodala komisia.
"Náš vysoko inovatívny automobilový priemysel dekarbonizuje, aby prispel k boju proti zmene klímy, ale aj aby si udržal svoju konkurenčnú výhodu na svetových trhoch," okomentovala krok predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová. "Vďaka dnešnej iniciatíve poskytujeme tomuto kľúčovému odvetviu väčšiu flexibilitu a zároveň držíme smer našich klimatických cieľov. Spoločne chceme dokázať, že dekarbonizácia a konkurencieschopnosť môžu ísť ruka v ruke," dodala.
Komisia v tejto súvislosti vyzvala spoluzákonodarcov, teda Európsky parlament a Radu EÚ, ktorá združuje členské štáty, aby "neodkladne dosiahli dohodu o tomto pozmeňovacom návrhu, aby bola zaistená predvídateľnosť a istota pre automobilový priemysel a investorov."