Nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest odbremenili za uplynulé roky takmer 30 obcí a mestských častí od kamiónovej dopravy. Úbytok tranzitnej dopravy bol v niektorých lokalitách na úrovni 94 percent. V obciach sa tak zmiernil hluk, prašnosť i znečistenie ovzdušia. Informovali o tom z oddelenia mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
„Najvýraznejší vplyv za posledné roky na odliv kamiónov z obcí na strednom Slovensku mal úsek R2 Mýtna - Lovinobaňa. V oboch obciach len krátko po otvorení úseku evidovala NDS na základe dát z mýtneho systému pokles počtu kamiónov až o 94 percent. Úsek D1 Dubná Skala - Turany zase vyprevadil kamióny prechádzajúce mestom Martin v smere súbežnom s novým diaľničným úsekom (úbytok o 83 percent) či zo Sučian (úbytok o 75 percent),“ uviedla NDS.
Diaľničiari priblížili, že výstavba cestnej infraštruktúry býva vnímaná ako environmentálne nezodpovedná. Odkláňanie dopravy z miest a obcí má však podľa nich význam najmä z hľadiska kvality ovzdušia. Podľa NDS to potvrdzujú aj ďalšie odovzdané stavby. Ako príklad uviedli úsek R2 pri Zvolene, ktorý odbremenil obyvateľov Zvolenskej Slatiny, obcí Vígľaš a Pstruša o viac než tri štvrtiny kamiónov.
„Zhruba 80 percent kamiónov odlákal aj ťah R2 Pstruša - Kriváň z obcí Detva a Kriváň. O takmer 90 percent menej nákladných vozidiel prechádza Žilinou a Čadcou po otvorení tamojších častí D3. Kamióny ubudli aj z obcí Skalité, Čierne a vďaka obchvatom rýchlostnej cesty R2 aj z miest Žiar nad Hronom a Bánovce nad Bebravou,“ priblížila NDS.
Diaľničiari pripomenuli, že v posledných rokoch prišlo k výraznému odlivu nákladnej dopravy z obytných častí miest a obcí aj na východe Slovenska. Ide najmä o cesty v okolí Prešova. Úsek D1 Prešov, západ - Prešov, juh podľa NDS odlákal z mesta 89 percent kamiónov a takmer polovica nákladných áut sa presunula na nedávno otvorený severný obchvat.