Nové batériové elektrické vlaky, ktoré plánuje nakúpiť Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), môžu pomôcť životnému prostrediu, zefektívniť prevádzku aj komfort cestujúcich.
Hybridné vlaky vedia na elektrifikovaných tratiach jazdiť na elektrinu z trakčného vedenia a na ostatných úsekoch využívať elektrinu z batérie. Nasadiť ich ZSSK plánuje v regionálnej doprave na západnom a severnom Slovensku.
Jazdiť by mali na linkách, kde v súčasnosti jazdia dieselové vlaky a čiastočne prechádzajú po elektrifikovaných tratiach. Plánovaná je podľa ÚHP aj trasa Žilina - Rajec, tú však analytici odporučili prehodnotiť, keďže táto trať je celá neelektrifikovaná.
"Zníženie environmentálnej záťaže železničnej dopravy je relevantný strategický cieľ a nákup batériových elektrických jednotiek ho pomôže splniť. Nové jednotky znížia environmentálnu záťaž v prípade, ak nahradia ťažké motorové jednotky radu 861 alebo ľahké jednotky radu 813 na dlhších elektrifikovaných úsekoch. Zámer ZSSK toto z 80-tich percent spĺňa s výnimkou neelektrifikovanej trate Žilina - Rajec, ktorá si zároveň vyžaduje zvýšiť počet vozidiel. Nové vozidlá je preto efektívnejšie nasadiť na linku Nitra - Bratislava s vyššími prínosmi," uviedol ÚHP v zverejnenom hodnotení.
Obstaranie 16 kusov batériových vlakov zhodnotil ÚHP ako optimálne, prehodnotiť analytici odporúčajú opodstatnenosť opcie na ďalších 20 kusov. "Uplatnenie opcie na linky zvažované ZSSK alebo prípadne na iné neelektrifikované trate, kde by sa dali využiť s dojazdom do 80 kilometrov na batériu, by mohlo zvýšiť prevádzkové náklady bez výrazného prínosu. Dôvodom je nutnosť predĺžiť linky na úseky so zrušenou regionálnou dopravou a navýšiť počet vozidiel oproti súčasnosti," zhodnotili analytici.
Výška investičných nákladov sa podľa ÚHP zdá primeraná, prehodnotiť by však ZSSK malo nastavenie kritérií vo verejnom obstarávaní. Uprednostniť by podľa analytikov mali vozidlá s nižšími prevádzkovými nákladmi a súčasne zachovať rovnaký komfort pre cestujúcich.
Podľa ZSSK cieľom projektu, ktorý bude financovaný z európskych fondov, je podporiť kvalitu cestovania v regiónoch Slovenska a poskytnúť udržateľné riešenia pre budúce generácie. "Verejné obstarávanie bude reflektovať odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií Slovenskej republiky, aby zabezpečilo najvýhodnejšie riešenie z hľadiska efektivity, prevádzkových nákladov a životnosti batérií," uviedla ZSSK.
Dopravca podľa svojich slov vníma odporúčania ÚHP a dbá na hospodárnosť investície do batériových vlakov. "Dislokáciu plánovaných vozidiel prehodnocuje a detailne analyzuje ako z prevádzkového, tak aj obchodného hľadiska tak, aby boli vozidlá využité účinne s ohľadom na cieľ zvyšovania atraktivity železničnej osobnej dopravy na Slovensku. Kritériá verejného obstarávania ostávajú nezmenené, keďže väčšia kapacita vlakov podporuje rast počtu cestujúcich a náklady na údržbu sú primerané," priblížila ZSSK.