Dopyt po výrobkoch Tatravagónky je o viac ako desať percent vyšší, ako sama dokáže vyrobiť. FOTO: TASR/F. Iván
StoryEditor

Paradox v slovenskom biznise. Beljajevova firma expanduje, má prácu na tri roky a nestíha vyrábať

23.02.2023, 00:00
  • Tatravagónka profituje zo zelenej politiky Bruselu.
  • Údajne má objednávky na tri roky vopred.
  • Aj napriek tomu jej však pravdepodobne výrazne klesne zisk. Dôvodom sú predražujúce sa výrobné vstupy, najmä v podobe energií a ocele.
  • Zrejme najväčším problémom pre spoločnosť je však nedostatok pracovníkov. Hľadať ich chce až v zahraničí.  

Priemysel v Európe trpí. Problémom sú ceny energií aj nedostupné dodávky. Negatívnym vplyvom sa nevyhol ani náš biznis. V určitom období dokonca pykal najviac z celej dvadsaťsedmičky. Príkladom je vlaňajší december, keď sme podľa dát Eurostatu dopadli najhoršie s prepadom produkcie o vyše 13 percent. Ani záver roka nebol výnimkou. Na rozdiel od ostatných krajín V4 či Nemecka sme tak padali medziročne v celom druhom polroku.

image

Namiesto kotlov vagóny. Preinvestujeme milióny a zamestnáme stovky ľudí, tvrdí šéf Tatravagónky Tlmače

Niet sa čomu čudovať. Oravskí ferozliatinári z OFZ mesiace stoja, Slovalco sa vzdalo nádeje na skorý reštart, košická Steelka či šalianske Duslo idú dlhodobo na technické minimum. A problémy, najmä s logistikou, má aj automotive. Na druhej strane, sú tu aj firmy, ktoré naše štatistiky výrazne zlepšujú. Tatravagónka už dlhodobo profituje z obrovského dopytu po svojich výrobkoch. 

A tak sa zákazková kniha v jednotlivých prevádzkach neustále plní. Aktuálne má vraj zaistenú výrobnú budúcnosť minimálne na tri roky vopred. Pre HN to potvrdilo viacero zdrojov vrátane šéfa Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andreja Lasza. „Sú tu aj biznisy, ktoré majú výhodu v tom, že sú na zelenej strane. Napríklad výroba vagónov, ktorej počty objednávok enormne rastú,“ uviedol v rozhovore pre HN.

Záujem má rásť, no zisky budú pod tlakom

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 66% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-02-25 10:38:28 - Feat.: 1 - Title: Koniec závislosti na ruskom palive. Naše reaktory má poháňať aj jadro z Ameriky 02 - Modified: 2023-02-21 10:46:21 - Feat.: 1 - Title: Štát oddnes spúšťa stámiliónovú pomoc na energie. Zadotuje firmy aj úrady 03 - Modified: 2023-02-20 12:15:27 - Feat.: 1 - Title: Na Valalikoch sa začala výstavba priemyselného parku, kde bude mať továreň Volvo 04 - Modified: 2023-02-19 13:47:33 - Feat.: 1 - Title: Slovenské lietajúce auto končí. AeroMobil sa sám posiela do konkurzu, zdroje vyschli 05 - Modified: 2023-02-17 15:16:54 - Feat.: 1 - Title: Hirman v HNtelevízii: Maďari rozdávajú baterkárne hore-dole. Energiu z Gabčíkova sľubujú bez nášho súhlasu
01 - Modified: 2024-04-25 12:29:07 - Feat.: - Title: Investovať či neinvestovať do zlata? To je otázka 02 - Modified: 2024-04-23 09:40:17 - Feat.: - Title: Čína investuje v Maďarsku: Miliardové projekty vytvoria 25-tisíc pracovných miest, hlási Szijjártó 03 - Modified: 2024-04-22 17:32:51 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Multimiliónový biznis hlinikárov z Ľupče je zachránený. Dlhy majú splatiť najmä vďaka investíciám 04 - Modified: 2024-04-22 09:59:31 - Feat.: - Title: Investičná divízia Svetovej banky plánuje na Ukrajine veľké investície za takmer dve miliardy dolárov 05 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 01:54