StoryEditor

Tlak na emisie môže mať opačný efekt. Malé autá zmiznú, nahradia ich staré jazdenky, znie z Volkswagenu

25.03.2023, 00:00
  • Návrh Európskej komisie hovorí od roku 2035 o ukončení predaja áut, ktoré by nedosahovali nulové emisie.
  • Voči zákazu sa na poslednú chvíľu ohradili niektoré krajiny a požadujú, aby sa ako alternatíva zvažovali i syntetické palivá.
  • Tie by mohli predstavovať záchranu „spaľovákov“. Myslí si to Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu a Zmocnenec pre Životné prostredie​ Volkswagen Slovakia. Zároveň však upozorňuje na normu Euro 7.

Automobilový priemysel a celkovo doprava v Európe stoja na križovatke. Od roku 2035 navrhuje Európska komisia prechod na plnú elektromobilitu a žiada ukončenie predaja vozidiel, ktoré by nespĺňali nulové emisie. V praxi by to teda znamenalo, že by do konca novým modelom so spaľovacím motorom pod kapotou zostávalo maximálne 12 rokov – následne budú musieť ponuky značiek v Európe disponovať výhradne elektromobilmi či modelmi s inými bezemisnými pohonmi.

Pred záverečným schválením tohto návrhu, čo už zvyčajne býva len drobnosť, sa však voči plánom z Bruselu na poslednú chvíľu hlasno ohradili niektoré krajiny. Žiadajú, aby sa do plánov zahrnula i možnosť zotrvania spaľovacích motorov na trhu v prípade, ak by fungovali na takzvané syntetické „e-fuel“ palivá. Tie sú z pohľadu emisií neutrálne a mohli by byť riešením pre záchranu „spaľovákov“. Ich nevýhodou je však zatiaľ najmä finančne nákladná výroba.

image

Sú e-palivá a vodík slepá ulička? Masovejšie sa uplatní iba jedno riešenie, tvrdia odborníci

Európskym výrobcom áut však spôsobuje vrásky ešte jedna novinka, o ktorej doteraz nemajú žiadne ucelené informácie a nepoznajú presné detaily. Ide o emisnú normu Euro 7, ktorá má vstúpiť do platnosti už v polovici roka 2025. „Nie je známe, ako by sa mala technicky vykonať, nie sú známe ani dostupné technológie, ktorými by sa mala vykonávať, a ide o relatívne skorí termín nasadenia,“ upozorňuje Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu a Zmocnenec pre Životné prostredie​ Volkswagen Slovakia.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 71% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-03-24 13:08:48 - Feat.: 1 - Title: EÚ brojí proti SUV. Poplatky za parkovanie podľa veľkosti auta a iné parkovacie boxy? 02 - Modified: 2023-03-20 14:23:58 - Feat.: 1 - Title: Veľké rokovania v Bruseli o konci spaľovákov: Slovensko neuvážene otočilo, hovorí pre HN Budajov tajomník 03 - Modified: 2023-03-17 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Elektromobil pod 20-tisíc eur príde do troch rokov, tvrdí šéf VW dohliadajúci na Škodu 04 - Modified: 2023-03-16 14:30:16 - Feat.: 1 - Title: Môžu si Slováci vydýchnuť? Extrémne poplatky za prepis auta sa napokon zmenia 05 - Modified: 2023-03-16 12:02:06 - Feat.: 1 - Title: Tisíce strán nesplniteľných emisných požiadaviek z Bruselu. Hrozí zatvorenie fabrík, varuje manažér Škody 06 - Modified: 2023-03-13 10:34:51 - Feat.: 1 - Title: Syntetické palivá? EÚ o tom nechce ani počuť, osobné autá budú výhradne elektrické
01 - Modified: 2024-04-18 14:50:03 - Feat.: - Title: Kyjev musí rýchlo konať. Dochádzajú mu vojaci, zbrane i munícia, tvrdí pre HN český expert na Ukrajinu Mlejnek 02 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 03 - Modified: 2024-04-18 12:25:51 - Feat.: - Title: KVÍZ: Špecifický volant, tlačidlá či displej? Spoznajte pohľadom do interiéru značky áut 04 - Modified: 2024-04-18 13:30:00 - Feat.: - Title: Čo sú susedské spory a ako sa v nich účinne brániť? Pre HN vysvetľuje advokát 05 - Modified: 2024-04-17 16:51:42 - Feat.: - Title: "Iba núdzový personál." Rozsiahly štrajk organizovaný odbormi v Grécku ochromil dopravu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. apríl 2024 19:09