StoryEditor

Rusko chce znovuzrodiť skrachovanú domácu značku áut. Výbavou sa „vráti do praveku“

18.05.2022, 13:34
  • Moskviče hviezdili najmä v druhej polovici 50. rokov a počas 60. rokov.
  • Výroba modelov tamojšej ikonickej značky by sa mala rozbehnúť ešte tento rok.
  • O čo všetko prídu niektoré ruské novinky zníženými požiadavkami na certifikáciu?

Automobily Moskvič (Moskvitch) si skôr narodení určite pamätajú. Firma bola založená ešte v roku 1929 a od roku 1930 pôsobila pod názvom Štátny automobilový závod Komunistickej internacionály mládeže. Produkciu licenčných vozidiel Ford a nákladiakov GAZ sa v roku 1941 kvôli druhej svetovej vojne výroba preorientovala na vojenskú produkciu a v roku 1945 sa spoločnosť premenovala na Závod malolitrážnych automobilov (ZMA), neskôr Moskovský závod malolitrážnych automobilov (MZMA).

Vtedy sa v nej začali sa vyrábať vozidlá Opel Kadett pod názvom Moskvič 400 na trofejnej výrobnej linke určenej na výrobu modelov Kadett.Medzi najúspešnejšie obdobia firmy sa radí druhá polovica 50. rokov a 60. roky, kedy začala (ešte v roku 1956) produkcia vozidiel Moskvič 402 a počas niekoľkých rokov aj mnohých ich vylepšených verzií s odlišným označením.

V októbri 1967 bola zahájená výroba Moskvičov 412 s novým motorom, pričom však stále vychádzali z modernizovaného variantu Moskvič 403. V roku 1968 došlo k premenovaniu na Automobilový závod Leninského Komsomolu (AZLK), pričom modely 408 a novinka 412 sa vyrábali až do roku 1975, kedy ich nahradili Moskviče 2138 a 2140.

image

Moskvič 408

FOTO: Wikimedia.org/dl24

Keď sa v roku 1986 predstavil model 2141 (Aleko), zo svojich starších súrodencov si prebral iba motor, technické riešenia už boli pôvodom napríklad z vozidla Simca 1307 a umiestnenie motora napríklad pochádzalo z ikonického Audi 80. Firma však niesla známe menom Moskvič až od roku 1991 a koncom 90. rokov začala automobilka krachovať. V roku 2001 sa prestali vyrábať všetky automobily a 29. februára 2006 firma oficiálne skončila – skrachovala.

A zatiaľ čo sa doteraz v jej halách vyrábali automobily Renault, aktuálne je situácia iná a podľa vyjadrení Moskvy je dokonca reálny návrat spomínanej značky Moskvič. To všetko v reakcii na odchod francúzskej automobilky z ruského trhu a zastaveniu všetkých je aktivít na území krajiny v súvislosti s vojnovým konfliktom na Ukrajine.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 70% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-05-17 15:08:17 - Feat.: 1 - Title: Končí vám platnosť technickej a emisnej kontroly? Je automaticky predĺžená, do zahraničia však necestujte 02 - Modified: 2022-05-17 11:27:06 - Feat.: 1 - Title: Nie ste hrozbou na cestách? Tento kvíz musí zvládnuť profesionálny vodič i začiatočník 03 - Modified: 2022-05-13 14:31:03 - Feat.: 1 - Title: Zdraželi aj o tisíce eur: Porovnali sme medziročne najlacnejšie autá na Slovensku 04 - Modified: 2022-05-16 11:27:53 - Feat.: 1 - Title: Sedem jednoduchých tipov, ako znížiť spotrebu auta. Stačí málo a za palivo miniete menej
01 - Modified: 2024-04-19 15:11:08 - Feat.: - Title: Európska únia pripravuje nový balík sankcií voči Rusku. Zamerajú sa na "obchádzačov" 02 - Modified: 2024-04-19 14:48:08 - Feat.: - Title: Havarovaný ruský bombardér predtým útočil na Dnipro a Kryvyj Rih. Pomstili sme sa, tvrdí Ukrajina 03 - Modified: 2024-04-19 14:28:02 - Feat.: - Title: Už žiadna bagetejšn. Attila Végh doplatil na svoje ostré vyjadrenia, spoluprácu s ním nepredĺži ani známa bagetáreň 04 - Modified: 2024-04-19 09:56:49 - Feat.: - Title: V Poľsku zadržali dvoch podozrivých z útoku na Navaľného spolupracovníka 05 - Modified: 2024-04-19 11:15:20 - Feat.: - Title: Na juhozápade Ruska sa zrútil bombardér. Ukrajina sa prihlásila k jeho zostreleniu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 17:45